torsdag den 18. februar 2010

Oprydning i Tasken!

Vi prøver alle at holde orden i vores bolig, men hvornår tømte du sidst din taske og ordnede den? For de fleste damer er det en sjældenhed. Også for mig selv - så nu skal det gøres!

 Først et lille billede af min total overfyldte - monster tunge taske...


Her er 4 nemme skridt til en overskuelig dametaske:

1) Tøm tasken og analyser hvad der er i den:

Bog
Kalender
Notesbog
Postkort x4
Ipod med høretelefoner
Mobiltelefon med høretelefoner
Gamle boner x 2
Henvisning fra lægen
Buskort
Gammel togbillet
Kleenexpakker x 2
Tyggegummi
Mints - 2 forskellige slags
2 stk. Halls (som jeg fik som reklamegave flere uger siden)
Solbriller i etui
Lille hårspray
2 stk. kuglepenne
Activecard fra banken
Visitkort + visitkortholder
Ørepropper
Cykelklemmer
Mascara - ny i indpakning
Håndcreme
Grøn pung med negleklipper-ting
Rød pung med kort og sedler
Paris pung med småmønter - ny
Brun pung uden noget i - den gamle mønt pung der aldrig kom op af tasken
Vaseline
Læbepromade
Næsespray
Øjendråber (fra min øjenoperation i september 09)
Tomt pilleglas til vitaminpiller
Tandstikkere
Hårblomst
Hårnåle
Ohh My God! Var slet ikke klar over den enorme mængde L*RT i min taske... No wonder den er tung!


2) Sorter, smid ud og zone inddel:

Find ud af, hvad der er vigtigt for dig at have i din taske. Måske er det vigtigt for dig at have et par ekstra læsebriller, eller en vandflaske, så du får vand nok i løbet af dagen. En af de vigtige ting i min taske er mine ørepropper, da jeg tit er til koncerter og hvis de ikke ligger i min taske, så husker jeg dem bare ikke. Hvad kan du ikke leve uden i din taske?

Tag alt det, der ikke skal bruges ud af tasken og lig det hen på deres respektive pladser og smid det ud, der skal smides ud. Alt der skal være i tasken deles op i zoner. Gør hvad der føles rigtigt for dig. Er tingene zone opdelt, er det som regel nemmere at finde det - især hvis du tit skifter taske. Så kan en regel fx være, at dit buskort altid skal ligge i inderlommen - uanset hvilken taske du har med.

Mine zoner:

a) Punge (Jeg kan bedst lide at have to - en til kort og sedler og en lille en til mønter)
b) Personlig hygiejne
c) Bøger og kalendere
d) Elektronik
e) Småting


 
Ahhh - det ser bedre ud...


3) Giv zonerne et hjem og put evt. i mindre tasker/punge:

Da jeg har mange ting i Personlig hygiejne zonen finder jeg en lille pung, hvori jeg kan samle denne zone. Dette gør det lettere at finde tingene i tasken, fordi jeg ved at læbepromaden og tyggegummiet altid ligger i denne pung, samt jeg nemt kan flytte tingene hurtigt over i en anden taske.
Denne pung ligger jeg i det store rum, sammen med Bøger og kalendere, Punge og Solbriller. Småtingene ryger i den lille lynlåslomme og elektronikken i de små åbne lommer, så det er nemt at komme til. Det en god idé at ligge tingene, hvor du normalt bruger dem. Bruger du fx. dit buskort hver dag, så skal det selvfølgelig ligge så du super nemt kan komme til det.

 

 

4) Vedligeholdelse:

Sørg for at tjekke din taske ofte. Virker dit system eller skal du lave det om? Gør det til en rutine at gå den igennem, når du kommer hjem fra arbejde. Tag de ting op du ikke længere skal bruge og sørg for at den er klar til næste arbejdsdag. Der er også tit årsbestemte ting i tasken. Husk at få næsepray og lommetørklæder op af tasken, når du ikke længere er snottet og paraplyen op inden det bliver sommer.

Perfekt! Min smukke taske er forresten fra River Island

5 kommentarer:

  1. Mette Meyhoff Jensen18. februar 2010 kl. 11.39

    God idé - Efter at have læst det her tog jeg lige et hurtigt kig i min egen taske, og hold da op. Helt op til 4 læbepromader, hansker, halsterklæde, kamera, en tom vandflaske, adskellige brugte togklippekort, 4 kuglepenne, kalender, en pose med en bluse, som jeg lige kom til at købe på arbejde i går (men hvorfor ikke tage den op af tasken, så jeg kan bruge den?), hårspænder, Ipod, høretlf. og under en halv pose kanelgifler. No wonder at jeg aldrig kan finde noget i den. Tror det er en god Bachelor overspringshandling - bliver jo nødt til at få ryddet op i tasken ;)

    SvarSlet
  2. Fantastisk! Ja men kigger ikke så tit efter hvad det egentlig er der er i tasken, vel?? ;o) Overspring du bare...!

    SvarSlet
  3. Pudser lige glorien :-)
    Min taske er fin og rydelig :-)
    Din taske er flot !!

    SvarSlet
  4. Tusind tak! Dejligt der er nogen der kan det der med oprydning i tasken... :o)

    SvarSlet
  5. Tak for inspirationen, har netop gjort dig kunsten efter: ryddet op i min taske og lægge et blog indlæg om det.
    Tak Dorte:-)

    SvarSlet